fredag den 14. marts 2014

AFSLUTTENDE EKSAMENSOPGAVE I BRODERI



Eksamensopgave 

 broderi

1996

Skals håndarbejds seminarium



Ud over den pædagogiske skriftlige opgave
Skulle vi brodere efter eget valg.
Dengang i 1996 var det moderne med store rammer.

Jeg har købt nye rammer til dem, som jeg vil fotografere
når broderierne er sat ind


Jeg skriver under det sidste billede hvad mine tanker var
 med disse billeder.

Jeg lærte først at brodere i 1992
disse to billeder er de første store broderier jeg har lavet.
Jeg ville gøre meget anderledes i dag, men jeg
gjorde mit bedste, ud fra den viden, jeg havde dengang.


Min afsluttende eksamens opgave i broderi, faldt sammen med, at jeg fandt ud
 af,  at jeg skulle have mit første barnebarn.

Jeg skulle skrive en skriftlig pædagogisk opgave, på jeg ved ikke hvor mange
 sider,men jeg glædede mig som sædvanlig, bare til broderiopgaven.

Min ældste datter Pia  fødte en søn, der kom til at hedde Oliver, men det
 vidste jeg ikke, da jeg valgte min opgave.

Jeg ville lave nogle billeder, som der kunne fortælles godnat historier over.
Jeg forestillede mig, min datter med sit barn på armen, stå og se på
 billederne,  og fortælle om hvad de så.
1.
På det ene billede arbejder morfar i haven.
Han har gummistøvler på, og  en vandkande i hånden og vander blomster og græs.
Morfar har kasket på hovedet, og fuldskæg, (som morfar havde dengang ).
Der er stråtækt tag på huset, og under vinduet er der en altankasse fyldt med blomster,  og blade der hænger ud over altankassen.
Ved siden af huset, er der enebærtræer, plantet i krukker.
En rive ligger på græsset.
2.
Inde i huset sidder mormor i stuen, ved pejsen, hvor ilden brænder lystigt.
Her ser man vinduet indefra, og man kan se de blomsterne,  som er i altankassen.
Mormor strikker, og ved siden af hende ,står der en kurv med garn, hun sidder i en gyngestol.
Maden simrer ude på komfuret i køkkenet, så den er parat, når morfar kommer ind.

Hun har lige været ude og hjælpe morfar i haven, og hendes gummistøvler står lige ved døren, hvor hun tog dem af.
På bagsiden af døren, hænger hendes jakke, og den sammenklappede paraply.
På gulvet står der krukker , der indeholder kartofler og løg.

På øverste etage er der soveværelse med en bogreol , og en himmelseng.
Gardinerne ved himmelsengen, er lavet af min mormors lommetørklæde, som hun selv  har brodere eller kniplet  rundt omkring, ( dette er jeg blevet fortalt. )
Hun hed Kirsten Pedersen, og er Olivers tipoldemor.

Begge broderede billeder, er en blanding af maling på stof, og almindeligt broderi og Stumpwork broderiteknikken.

2 kommentarer:

  1. Smukke broderier. Og hvor er det dejligt med din fortælling om dem. Udstråler også din glæde over, at du skulle være mormor. Knus fra Laila.

    SvarSlet
  2. Ja, det er en fantastisk følelse, når ens egne børn får børn.
    Tak for din hilsen Laila.
    Knus fra Birgit

    SvarSlet