torsdag den 4. august 2016

BEGYNDELSEN PÅ EN HORTENSIA




Tegning,der bliver til en prikning.

Prikningengen gnides der farve igennem,
gennem de små huller,
 jeg har lavet med min prikkenål.
 de små huller som danner mønstret er nu ovre på stoffet.
 og nu  begynder det egentlige broderi arbejde.



Ja, hvem skulle tro, at dette rynkede stof, 
engang kan blive til et broderi, med en Hortensia,
 der er ved at springe ud.


Det går langsomt fremad.... Jeg skal hele tiden træffe
 beslutninger om, hvilke af de små blade, 
jeg vil lave tæt ned på stoffet,
 og hvilke blade jeg vil lave i stumpwork,
 så bladene bliver ophøjede, og står ud fra stoffet.




Der hvor der er meget broderi på stoffet, vil stoffet rynke, 
det ordnes i presningen efter broderiet er færdigt.


Jeg har broderet de grønne blade på Hortensiaen ,
næsten gennemsigtige,
 så de ikke virker for tunge.
 Derved får blomster kronen plads  mere opmærksomhed.


Sølv rammen passer til farven i broderiet, 
og den stjæler ikke opmærksomheden.


Broderiet færdigt, efter presning, 
og uden at være fotograferet bag glas.

Pres på billedet med venstre musetast for at se broderiet større


Ingen kommentarer:

Send en kommentar